Kako je Netflix Uticao Na TV Industriju?

Netflix je najveća striming platforma na planeti, sa preko 200 miliona pretplatnika širom sveta. I kao takav predstavlja pravog giganta na tržištu zabave. Njegova raznolika ponuda sadržaja, kreiranje originalnih filmova i serija, i iznad svega – omogućavanje korisnicima da gledaju šta i kada žele, učinili su da Netflix značajno uzdrma TV industriju. Toliko da kablovski operateri moraju da promene način poslovanja ukoliko žele da ostanu aktuelni.

Zapravo, veliki broj ljudi već planira da tokom naredne godine otkaže kablovske usluge i u potpunosti pređe na striming plaforme. Što i te kako govori u prilog tome da kablovske kompanije zaostaju kada je reč o satisfakciji korisnika.

Donosimo vam zaključke zašto je došlo do toga i kako je Netflix uticao na poslovanje čitave TV industrije. 

Kako je Netflix počeo?

Netflix je osnovan 1997. godine, kao sajt koji je omogućavao ljudima da iznajmljuju DVD-jeve. Dostavljali su ih poštom, a korisnici su ih na isti način vraćali. Bila je to jedna od prvih online videoteka.

Tako se Netflix od samih početaka, na izvestan način, takmičio sa kablovskim operaterima. Ipak, njegova najveća konkurencija u to vreme bile su klasične, “stvarne” videoteke.

Početak Netflix-a kakvog ga danas znamo vezuje se za 2007. godinu. Kada je kompanija ponudila striming, odnosno mogućnost gledanja TV serija i filmova putem interneta. Ljudi su po prvi put mogli da uživaju u TV emisijama ili filmovima na računaru, tabletu ili telefonu. I to na način koji im odgovara – gledaju šta žele i kada žele, bez ograničenja, reklama ili izlaska iz svog doma.

Ovom inovacijom, Netflix je praktično “ubio” video klubove. Jednostavno nije bilo potrebe za njima jer je sve postalo lako dostupno online.

Naravno, kablovski operateri su primetili ovaj veliki iskorak i ubrzo otpočeli ponudu određenog sadržaja na zahtev. Ali, Netflix se nije zaustavio samo na strimingu.

Originalni sadržaj kao ključ uspeha

Od 2013. Netflix počinje sa proizvodnjom sopstvenog originalnog sadržaja. Filmovi i serije počinju da se snimaju pod produkcijskom kućom Netflix-a.

Uspeh ove odluke leži u najvećoj meri u samoj ponudi koju su izneli. Naime, produkcijske kuće su u tom periodu odobravale emisije ukoliko bi pilot epizode dostigle određeni uspeh. Suprotno njima, Netflix je producentima ponudio ugovore za kreiranje cele sezone ili više njih. Što je naravno bila bolja opcija, u okviru koje su snimljeni mnogi uspešni projekti.

Tako su nove serije sa odličnim kritikama izašle upravo u okviru Netflix-a. “The Crown” i “Squid Game”, koja će uskoro postati jedna od Netlix-ovih najgledanijih serija, su neke od njih. Taj uspeh obezbedio je kompaniji veliku bazu fanova širom sveta, a produkcija originalnog sadržaja je postala ključni deo Netflix-ovog poslovanja.

Pored toga, Netflix je počeo da otprema čitave sezone TV serija odjednom. Tako je stvoren sada već dobro poznati termin “binge watching”, kada provedemo čitavo popodne ili dan gledajući celu sezonu najdraže serije. Ovo je privuklo veliki broj korisnika, jer je taj pristup značajno privlačniji od modela koje koristi većina kablovskih televizija, gde se objavljuje po jedna epizoda nedeljno.

Zapošljavanje vrhunskih stručnjaka

Netflix je veoma ozbiljno shvatio izreku da “zaposleni grade kompaniju”. Tako je njihov model regrutovanja i zadržavanja vrhunskih talenata značajno doprineo globalnom uspehu i tako jakom uticaju na TV industriju.

Naime, kada je izvršni direktor, Reed Hastings, uvideo značaj kreiranja originalnog sadržaja, promovisao je tadašnjeg glavnog odgovornog za proizvodnju sadržaja, Teda Sarandosa, u ko-izvršnog direktora. Na taj način, veliki stručnjak je stao gotovo na čelo kompanije i učvršćen je značaj kreiranja sopstvenih filmova i serija.

Takođe, u Netflix-u postoji elitni tim od 23 rukovodioca, koji pomažu u donošenju najvažnijih odluka za kompaniju. Ova grupa stručnjaka je interno poznata kao “Lstaff”, gde “L” označava vođstvo (eng. leadership). Njihova uloga je od velikog značaja jer predstavljaju posrednike između službenika kompanije i izvršnog osoblja, kao što su potpredsednici i izvršni direktori, koji se zajedničkim imenom nazivaju “Estaff”.

Tako Netflix pametnom selekcijom uspešnih ljudi i odličnom raspodelom zaposlenih, godinama dominira na svestkom tržištu zabave.

Da li je Netflix bez konkurencije?

Kada je reč o kablovskim konkurentima, Netflix se od njih značajno razlikuje zahvaljujući svojoj bogatoj ponudi sadržaja, mogućnostima za gledanje po želji korisnika i veoma pristupačnim cenama.

Tako se cene Netflix paketa kreću od 7.99 EUR do 11.99 EUR mesečno. Bez dodatnih troškova, bez ugovora. I za tu fiksnu mesečnu naplatu pretplatnici imaju pristup bilo kojem programu, filmu, dokumentarcu, TV seriji u kojem god trenutku to žele i na bilo kojem uređaju. Sa druge strane, kablovski operateri obično imaju višu cenu, bez mogućnosti plaćanja samo za sadržaj koji zaista želite da gledate.

Ipak, oni nisu jedina konkurencija. Sve više kompanija nudi usluge striminga. Disney, WarnerMedia i Amazon Prime Video su neke od najpopularnijih. Tako se sada i tu mogu pronaći filmovi i TV emisije po pristupačnim cenama.

Međutim, čini se da ovaj nalet konkurentnih platformi pruža Netflix-u dodatnu motivaciju za dalje razvijanje i unapređenje. Naime, kompanija je nedavno ponudila podcaste i brojne “merch” proizvode za svoje serije i filmove. A u julu su potvrđeni planovi da će nas Netflix uskoro obradovati video igricama na svojoj platformi.

Inovacije

Striming je zaista promenio tok globalne zabave i uneo potpuno nove mogućnosti u TV industriju. Zahvaljujući svestkoj ekspanziji Netflix-a, TV serije, filmovi, a uskoro i video igre, postali su dostupniji nego ikada.

Pored toga, Netflix-ova ulaganja u filmsku industriju omogućila su da ostvarenja iz država van Amerike, poput Španije, Indije, Brazila i Koreje pronađu svoju publiku širom sveta. I upravo ta strategija pomogla je u građenju velike i verne baze korisnika, koja iz dana u dan postaje sve veća.

Sasvim je sigurno da će TV industrija nastaviti da se razvija u smeru koji je ova kompanija postavila, i nuditi nam još više fleksibilnosti i raznolikosti. A odličan model poslovanja Netflix-a i stalne inovacije uveravaju nas da ćemo još dugo “bindžovati” uz originalne serije i filmove kojima se radujemo.